joi, 19 mai 2011

Despre ceea ce ar trebui sa fie...

Va mai aduceti aminte de CFR ? Acea institutie respectabila, plina de oameni harnici, mandrii de rolul lor in societate, care era denumita in semn de pretuire, a doua armata a tarii. CFR a fost una dintre institutiile romanesti, care fara indoiala a contribuit, nu numai la dezvoltarea transporturilor, dar mai mult decat atat a societatii si de ce nu a istoriei acestei tari pana la urma. Cati isi mai aduc oare aminte, ca gara din Timisoara a fost prima gara din Europa iluminata electric. Cati stiu ca CFR este tot prima institutie de acest fel de pe continent care si-a infiintat pentru prima oara o directie medicala, contribuind astfel la dezvoltarea sistemului medical, prin construirea de spitale si policlinici proprii care exista si astazi. Nu trebuie uitat, ca tot CFR a fost una dintre institutiile care au contribuit la dezvoltarea turismului romanesc, prin construirea de hoteluri in diferite zone ale tarii. Cred ca toata lumea cunoaste faimosul hotel Rex din Mamaia, hotelele Astoria, si lista poate continua. Mai mult decat atat, prin originalitatea acestor cladiri, tot CFR contribuie la dezvoltarea unui stil arhitectural romanesc, aparte.

In alta ordine de idei, calea ferata din Romania, este de-a lungul vremii institutia care s-a dotat cu material rulant si echipamente, cele mai performante existente la vremea respectiva. In anii ' 50, desi existau o sumedenie de alternative, CFR alege sa achizitioneze o locomotiva diesel elvetiana, cu performante deosebite si solutii tehnice inedite pentru acea perioada. Dupa mai bine de 50 de ani de servici, timpul dovedeste ca alegerea facuta atunci a fost cea mai buna, dat fiind ca si astazi, aceeasi locomotiva diesel, 060-DA se regaseste in majoritate coplesitoare in serviciul tuturor categoriilor de trenuri de pe sectiile neelectrificate. Mai mult decat atat, fiabilitatea ei a facut ca aceasta locomotiva sa fie ceruta, nu numai pe piata din Romania, dar si in afara, ducand la constructia sa in peste 2500 de exemplare. Mai exact, ramane si astazi locomotiva construita in cel mai mare numar de exemplare din Europa. Acest lucru, asa cum e si firesc, a dus negresit la dezvoltarea economiei nationale.

In anii '60, odata cu inceperea electrificarii retelei de cai ferate, CFR, in aceeasi maniera ca si mai devreme, alege locomotiva electrica 060-EA. O conceptie noua pentru acea perioada, revolutionara din punct de vedere al progresului tehnologic de profil care a urmat apoi. Daca astazi se gasesc pe piata locomotive electrice cu electronica de forta si tehnologie avansata, putini cunosc ca locomotiva electrica de la CFR este un mare contribuitor al acestei evolutii tehnologice. Ca si locomotiva diesel mai sus amintita, locomotiva electrica a fost unanim apreciata atat in plan intern cat si international, constructia sa continuand si astazi. Performantele acestei locomotive au fost si raman de necontestat. Prin natura solutiilor tehnice adoptate, atat la partea mecanica, cat si la partea electrica, aceasta a facut fata tuturor cerintelor de tractiune existente la CFR, regasindu-se la randu-i in capul tuturor categoriilor de trenuri .

Tot in anii '60, CFR se preocupa de construirea si dezvoltarea statiilor de cale ferata din Romania, pentru a se adopta si a veni in intampinarea cerintelor de transport, in crestere pe atunci. Astfel, construieste triajul Brasov, cu 26 de linii in grupa de triere, sistem de centralizare complet si o capacitate prelucrare de circa 5400 de vagoane pe zi. Triajul devenea astfel, cel mai rapid din Europa. Si pentru ca evolutia tehnologica, era vizibila si atunci, ca si acum, in anii '80, aceeasi institutie care a realizat toate aceste lucruri despre care vorbeam mai sus, realizeaza la Videle, primul triaj complet automatizat si centralizat din Europa, denumit "Insula Cibernetica". Acest triaj era comandat si centralizat prin calculatoare de proces, iar serviciul de triere era asigurat cu o locomotiva, la randul ei condusa de la turnul de control prin comanda de la distanta, fara mecanic de locomotiva.

CFR este dincolo de orice, un bun contribuitor la dezvoltarea infrastructurii romanesti, prin construirea de cladiri, cai de comunicatii si asa mai departe. Spre exemplu, cati stiu de faimosul viaduct de la Caracau, cel mai mare de acest fel din tara noastra. Sau de unul dintre cele mai mari complexe de poduri din Europa,  aflate  la Cernavoda.

Ma opresc aici, insa sunt nenumarate exemple prin care putem sa ne dam seama de rolul pe care CFR l-a jucat in dezvoltarea societatii romanesti.

O simpla privire aruncata zilele trecute in cateva obiective CFR, te fac sa crezi ca tot ceea ce am scris mai sus, tine de ceva science fiction. Luat la pas, triajul Brasov iti ofera sentimentul acela de pustiu, si de tristete. Gandul ca acolo candva exista activitate, existau oameni care lucrau, ca acela era un loc deosebit de important in activitatea CFR te fac sa tresari. Acum...liniste.Prea multa liniste. Mai coloreaza decorul iarba crescuta unde vezi cu ochii, rugina de pretutindeni si cainii care isi cauta nestingheriti un gat de hrana printre vagoane. Rareori auzi in departare un fluier de locomotiva, ca un ecou al acelor timpuri despre care vorbeam mai sus...Aleea de beton acoperita pe alocuri de iarba, freamata incet. Vine o "fluieratoare" ! De data aceasta nu aduce vagoane pline cu marfa, ci le cara in parcul rece. Trece incet si se pierde in zare. Nu se va mai intoarce niciodata !

Poate multi vor crede ca sunt doar niste simple vorbe, sau simple date, despre un "ev" care a apus...o lume uitata. O lume in care oamenii nu se confruntau cu nenumarate schimbari de la o zi la alta. Cat se poate de fals ! Lumea aceea era la fel de nesigura si de zbuciumata ca si cea din ziua de astazi. Oamenii insa erau mai dispusi , mai motivati sa se daruiasca in ceea ce fac. Una dintre principalele lor motivatii era mandria apartenentei la breasla de ceferisti, mandrie care astazi din pacate a disparut.

Asa cum este firesc, oamenii pasionati fac lumea sa evolueze, si un lucru foarte important, dar foarte greu astazi, este sa reusim sa facem ceea ce ne dorim. Astazi, nici ceferistii nu mai sunt o familie : in loc de cooperare, competitie. In loc de front comun, dezbinare !Unii se straduiesc sa atraga cat mai multa marfa in vagoanele lor, altii cat mai multi calatori, fiecare construindu-si propria strategie, vizandu-si propriul profit. Mai exista o categorie de ceferisti, a celor care repara si intretin linii, vagoane, locomotive. fara de care este limpede ca intregul sistem feroviar nu poate functiona.

Dar se intreaba cineva, daca toti acesti ceferisti de care am amintit mai sus ar putea sa-si desfasoare activitatea complet separat unii de ceilalti , care dintre acestia este mai important, sau daca exista vreunul de care sa ne putem lipsi ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu